herkenbaar zijn voor je doelgroep

Hoe een logo en huisstijl ontstaat? We geven je een inkijkje!

Logo’s en huisstijlen maken… Onze vormgevers Anna, Sandrine en Melaney houden ervan. Denken, broeden, maken, bijschaven. En dan iets neerzetten waar de klant enthousiast over is en waar de doelgroep blij van wordt. Daar doen we het voor. Grafisch vormgever Melaney neemt je mee in haar creatieve reis naar de naam en het logo: Getijde.

De aanvraag

Willen jullie een naam, logo, huisstijl, website en verschillende communicatiemiddelen ontwikkelen voor een samenwerking tussen woonzorgorganisaties Coloriet en Woonzorg Flevoland en ziekenhuis St Jansdal. Werktitel: Tijdelijk Verblijf Flevoland. Een fijne plek waar kwetsbare ouderen en chronisch zieken de best mogelijke zorg krijgen, zorgvuldige en snel een diagnose wordt gesteld en samen wordt toegewerkt aan de terugkeer naar huis met eventueel ondersteunende zorg.

Ons antwoord?

Ja! Wat een toffe opdracht. Waarom? Omdat je helemaal blanco kunt beginnen. We begonnen met de naam. Hiervoor kregen we de volgende briefing mee:

Kernwoorden naamvoering Tijdelijk verblijf Lelystad:

  • Warm, toegankelijk, gericht op kwetsbare mensen
  • Herstelzorg, zelfredzaamheid
  • Tijdelijk (mensen gaan in principe weer naar huis)
  • Deskundig (expertise, hoogwaardige diagnose, kwalitatief goede zorg)
  • Betere zorg in Flevoland (belangrijke toevoeging aan zorgpalet)
  • Regionale samenwerking
  • Makkelijk te onthouden
  • Niet gebruikt door andere zorginstellingen in de wijde regio of andere bedrijfstakken
  • Domeinnaam moet nog beschikbaar zijn
Eerste brainstorm

We nemen je mee in onze brainstorm. Colaatje erbij en associëren maar! Niks is gek of fout. Samen kom je tot de beste ideeën. Onze eerste denkrichting? Na veel schrijven, tekenen en schrappen: glans geven en doorstromen. Hier gaan we mee verder.

Glans geven

Tijdelijk Verblijf Lelystad biedt expertise, hoogwaardige diagnose en kwalitatief goede zorg. Maar geeft de patiënt (en mantelzorgers) vooral glans (terug). Ziek zijn kan ervoor zorgen dat mensen zich kwetsbaar voelen. Vergankelijk. Het terugvinden van glans in het leven is een belangrijk thema in deze levensfase. Ieder mens is een diamant. Hier en daar geschaafd, gebutst of met wat doffe plekken. Maar achter iedereen schuilt een glinstering. Tijdens het verblijf is tijd en aandacht om vanuit verschillende kanten (multidisciplinair) goed te kijken naar de juiste slijpvorm (behandeling). Het doel? Zorgen voor schittering en glans.

Doorstomen

Tijdelijk Verblijf Lelystad zorgt voor doorstroming in het ziekenhuis, op de SEH’s en huisartsenpraktijken. Maar ook de patiënt stroomt door. Tijdelijk Verblijf Lelystad is een plek waar ze vloeiend komen en gaan, zoals vloed en eb. Soms kabbelt het, maar het gaat soms ook golvend. Voor goede doorstroming is kracht nodig. Doorzettingsvermogen en wilskracht om verwachtingen bij te stellen, (deels) te herstellen en/of weer zelfredzaam te worden. Soms smaakt het water zilt, maar meestal zoet. Net zoals in Flevoland. Nieuw land op de bodem van de zee, door mensenhanden gemaakt.

Dé naam bedenken

Nu begint het spel van synoniemen, woordwatervallen en zoveel mogelijk woorden opzoeken die met dit onderwerp te maken hebben. We gingen van een berg met woorden naar een selectie van woorden, die we aan de opdrachtgever voorlegden. Bij een naam is het van belang dat hij makkelijk is om uit te spreken, fijn klinkt en een bepaald gevoel aanspreekt bij de doelgroep.

Voor ‘glans geven’ was dat:
  • Perido, Peridoot is een steen die staat voor zelfverzekerdheid en fysieke kracht. Deze beschermende en reinigende steen maakt zelfstandig en assertief en helpt je je eigen weg te volgen. Het doel van Tijdelijk Verblijf Lelystad. We hebben ervoor gekozen om de -ot eraf te halen. Hiermee creeër je een link naar ‘periode’ wat op een tijdelijk moment duidt.

  • Marquise, is een ovale slijpwijze van de diamant. Van alle slijpvormen heeft de marquise diamant de grootste kroonoppervlakte. Daardoor lijkt de diamant groter dan andere stenen met hetzelfde karaatgewicht. Volgens ons een mooie link naar kracht, expertise en hoogwaardige zorg en het teruggeven van glans.
 
Voor ‘Doorstroming’ was dat:
  • Getijde, Het getijde, tij of getij is de periodieke wisseling van de waterstand. Een vloeiende beweging waar wateroppervlak op een krachtige manier komt en gaat. Eb en vloed. Met deze naam linken we naar TIJDElijk Verblijf Lelystad. Een plek waar mensen vol wilskracht (deels) herstellen, weer zelfredzaam willen worden. Doorstromen.

  • Pontus, In de Griekse mythologie is Pontus de personificatie van de wateren en de zee. Hier komen water en de persoon samen. Volgens ons een mooie link naar het thema doorstroming (doorzettingsvermogen en kracht) en de persoonlijke zorg die we bieden.
 
Een beetje van allebei:
  • Kollet, Het woord kollet stamt af van het woord culus wat staat voor bodem. Hiermee kunnen we de link leggen naar de bodem van de zee. Flevoland. Het kollet facet is het onderste en kleinste deel van de diamant. Klein, maar belangrijk. Het bepaalt namelijk mede de waarde van de diamant. Een link naar kwalitatief goede zorg die we bieden. Kwaliteit en expertise… het zit hem namelijk vaak ook in kleine dingen. Goed kijken en samen zoeken naar de juiste slijpvorm met als doel schittering en glans.

 

Een moodboard

De kogel was redelijk snel door de kerk. Getijde sprak het meest aan. En stiekem waren we hier zelf ook het meest enthousiast over. Vervolgens maakten we een moodboard. Hierin probeer je als grafisch vormgever met kleur en beeld een gevoel over te brengen. Een uitstraling neer te zetten. Om vanuit daar een logo en huisstijl te ontwikkelen. Wat we willen overbrengen is liefde en zorg. Maar ook kracht: water.  

 

Logo- en huisstijlontwikkeling

Dit gevoel vertaalden we naar een logo en huisstijl. Getijde. De blauwe kleur van water, maar ook van stabiliteit en betrouwbaarheid. Het strakke lettertype staat voor kracht. Zie je het verloop in de letters J en E? Ze zijn zo vloeiend als eb en vloed en staan voor verandering en aanpassingsvermogen. Naast het krachtige donkerblauw van het logo zie je in de huisstijl als tegenhanger juist de zachtere kleuren terug. En de golvende lijnen.

Dit is slechts een van de voorbeelden van een logo en huisstijl die we de afgelopen tijd opleverden. Wil jij ook een nieuw logo of wil je je logo of huisstijl opfrissen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

IMG_7583
huisstijl en logo ontwerp

Ook een herkenbare huisstijl nodig? We denken graag met je mee!

Onze grafisch vormgevers staan voor je klaar. Of je nu een compleet nieuwe huisstijl nodig hebt of je huidige een boost wilt geven.