Eenduidig en doelgroepgericht communiceren.

5 tips voor een goede schrijfwijzer

Eenduidig en doelgroepgericht communiceren. Of dat nu voor je website, nieuwsbrief of social media is. Hoe je dat doet? Door het maken van een schrijfwijzer. Met deze 5 praktische tips helpen we je alvast op weg.

Besteed in je schrijfwijzer aandacht aan:

Je doelgroep(en)

Voor wie schrijf ik deze tekst? Verdiep je altijd eerst goed in de verschillende doelgroepen (klanten, opdrachtgevers, partners, collega’s of externe partijen). Het maken van persona’s kan hierbij handig zijn. Beschrijf levendig, gedetailleerd en realistisch hoe jouw klant eruitziet.

Tone of voice

Met welke toon communiceer je als bedrijf? Hoe spreek je je doelgroepen aan? Wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie? Bedenk hoe je die vertaalt in woord en beeld. Benoem ze in je schrijfwijzer. Zodat je collega’s dit ook scherp op hun netvlies hebben. Door op dezelfde manier te communiceren en dezelfde woorden te gebruiken, straal je uit dat je één organisatie bent. Dat is weer goed voor je herkenbaarheid!

Schrijf actief

Weg met holle frasen. Skip jeukwoorden. Tangconstructies. Lijdende zinnen. Hoe dan wel? KIS: keep it simple. Of in doodgewoon Nederlands: houd het simpel. Zo weet je zeker dat iedereen je tekst snapt. Wist je dat ook hoogopgeleiden het liefst een tekst in B1 lezen? Neem in je schrijfwijzer ook de belangrijkste spellingsregels op.

Social media

Vergeet je socials niet: toch je online visitekaartje. Hier kun je laten zien wat je doet. Kies voor een duidelijke stijl, passend bij jouw organisatie. Maak regels over het taggen van mensen en organisaties. Dat komt je online vindbaarheid alleen maar ten goede.

Foto’s

Denk na over passend beeld bij je organisatie. Wat wil je uitstralen? Verbinding? Laat dit dan ook zien in je foto’s. Het is handig om hier duidelijke regels over af te spreken. Zodat je niet alleen in tekst, maar ook in beeld eenheid uitstraalt.

Bonustip: een schrijfwijzer maak je nooit alleen. Het is een creatief proces, samen met je collega’s. Als je de schrijfwijzer samen maakt, wordt deze ook omarmd en toegepast.

Kun je wel wat hulp gebruiken voor het maken van een schrijfwijzer? Of bij het organiseren van sessies met medewerkers? Onze tekstschrijvers helpen je graag. Neem gerust contact met ons op!

IMG_7583
Social Media outsourceN

Ook een professionele uitstraling op social media? Wij regelen dit voor veel klanten.

 De tekstschrijvers en vormgevers van Flow Media helpen je graag verder! Lees er hier alles over.