Wil jij je onderscheiden met jouw stories? Waar begin je en hoe gebruik je ze? Laten we beginnen met uitleggen wat stories zijn. Stories plaats je op je Instagram of Facebook en zijn eigenlijk korte filmpjes en/of foto’s. Ze blijven 24 uur in jouw verhaal staan en geven jouw volgers een uniek beeld van jouw merk of product. Aan de slag? Wij geven je 5 tips hoe je ze het beste kunt inzetten.
1. Bepaal een strategie
Wat wil je bereiken met je stories en wie wil je precies bereiken? Wil je je stories inzetten voor het werven van nieuwe medewerkers? Laat dan je medewerkers en hun leuke en uitdagende werkzaamheden zien. Dit kun je doen door mensen een kijkje achter de schermen te geven. Wil je je klanten betrekken bij ontwikkelen van nieuwe producten? Stel ze dan vragen en start bijvoorbeeld een poll. Heb je minder dan 5000 volgers post dan minimaal 3 keer per week op je story. Zit je daarboven? Post dan minimaal 1 keer per dag. Onthoud, elke post zijn extra ogen.
2. Boei je kijker
Je hebt als bedrijf of organisatie gemiddeld 2,6 seconden om de kijker te boeien met jouw stories. Zorg dus dat jouw boodschap duidelijk en opvallend is. Dit kun je doen door je content mooi op te maken en leuke effectjes toe te passen. Herkenbaarheid is ook van belang, dus zorg dat de stories aansluiten op de huisstijl. Nog een tip: maak je content niet te druk, zo verdwijnt de boodschap die je wil meegeven naar de achtergrond.
3. Maak het interactief.
Betrek jouw kijkers in je verhaal. Dit kan je doen door foto’s van mensen te plaatsen en hen daarin te taggen. Een link plaatsen in je verhaal is een goede manier om verkeer naar jouw website te leiden. Maar er zijn nog veel meer opties, zo kun je een quiz spelen en bijvoorbeeld aftellen naar een speciale gebeurtenis.
4. Gebruik hashtags
Wist je dat je hashtags kunt toevoegen aan je stories? Het gebruik van hashtags zorgt ervoor dat jouw berichten beter opvallen en door potentiële klanten worden gezien. Door populaire hashtags te gebruiken, kunnen jouw stories in een hashtagverhaal terechtkomen. Dit zorgt ervoor dat jouw stories bij mensen of bedrijven met dezelfde interesses gevonden worden. Op Facebook en Instagram kun je maar liefst 10 hashtags per verhaal toevoegen. Moet je de kijker doodgooien met hashtags? Zeker niet. Je kunt ze heel klein in het beeld plaatsen of eventueel verstoppen achter een sticker of een gif. Zo is je verhaal goed vindbaar en blijft je beeld rustig.
5. Maak gebruik van hoogtepunten
Na 24 uur verdwijnen je stories. Wil je dat ze blijven staan? Maak dan gebruik van de hoogtepunten op Instagram. Door hoogtepunten te gebruiken kun je een doorlopend verhaal vertellen.
Bonus tip: wist jij al dat Whatsapp ook een verhaal heeft?
Social Media outsourceN
Ook een professionele uitstraling op social media? Wij regelen dit voor veel klanten.
De tekstschrijvers en vormgevers van Flow Media helpen je graag verder! Lees er hier alles over.