Een goede UX en UI op je website worden steeds belangijker. User Experience (UX) en User Interface (UI) lijken op elkaar.Niet zo gek dat ze regelmatig door elkaar worden gehaald dus!
Wij leggen ze uit en we geven je 5 ijzersterke tips om jouw bezoekers moeiteloos door je website te loodsen.
UX: User Experience
User Experience draait om de gebruikerservaring. Dus ook als je bijvoorbeeld koffiedrinkt. Ligt de mok fijn in je hand? Is het oortje klein of groot? Drinkt het lekker? Daar gaat het om.
Met jouw website, brochure of folder werkt het precies hetzelfde. Of het nou om een fysiek of digitaal product gaat: het moet prettig zijn in het gebruik.
UI: User Interface
Om bij de mok te blijven…. Het oog wil ook wat. Eerlijk is eerlijk: hoe vaak koos jij een lelijke mok om je koffie uit te drinken? De User Interface is dus niet anders dan een verzameling van visuele onderdelen die het uiterlijk van je product, website of andere middelen bepalen. Is jouw UI op orde? Dan weet de bezoeker precies waar hij is, waar hij op moet klikken en wat hij moet doen.
5 ijzersterke tips voor de UX en UI van jouw website
1. KIS. Keep it Simple.
Navigatie, snelheid, animatie, kleurgebruik, typografie, call to actions en leesbaarheid zijn allemaal onderdeel van de UX en UI. Houd je aan de meest voorkomende oplossingen. Opvallen is mooi, maar kan de bezoeker echt vinden wat hij zoekt? Zorg bijvoorbeeld dat de pagina contact het laatste onderdeel van jouw navigatie is.
2. Denk ook aan de responsiviteit. Die speelt namelijk een grote rol in UX. We hebben het hier over de mate waarin je website goed kan worden weergegeven op verschillende apparaten. Is jouw website ook goed leesbaar op smartphones en tablets? Zijn de teksten en buttons groot genoeg op mobiel?
3. Logica en patronen. Houd hier vooral aan vast. Dus rood voor de cancel knop en groen voor de OK knop.
4. Contrast graag! Zorg voor voldoende contrasten en afwisseling van lichte en donkere vlakken. Laat het design ademen en wees niet bang voor lege ruimte(s). Zorg dat je foto’s goede kwaliteit hebben en dat jouw call to actions goed zichtbaar zijn en dat je bezoeker er goed op kan klikken.
5. Controleer de snelheid van jouw website op deze pagina. Is je website te langzaam? Verklein de foto’s en illustraties of zet ze om naar webp-formaat.
Kom je niet uit? Onze grafisch vormgever Anna an(n)alyseert je website graag 😉
Social Media outsourceN
Ook een professionele uitstraling op social media? Wij regelen dit voor veel klanten.
De tekstschrijvers en vormgevers van Flow Media helpen je graag verder! Lees er hier alles over.