Een wat?
Waarom je eigenlijk niet zonder communicatiestrategie kan (al is het maar een kleintje)
Communicatiestrategie. Het klinkt altijd een beetje ingewikkeld. En daarom slaan veel mensen de strategie over en beginnen gewoon meteen met schrijven. Dat kan natuurlijk, maar toch is het handig om eerst even een stapje terug te doen. En toch eerst een plan te maken. Waarom? Dat leggen we je uit.
Wat staat er in?
First things first: wat staat er in een communicatiestrategie? Een strategie is de manier waarop je je doelen behaalt. En om doelen te bereiken, moet je keuzes maken: wat doe je wel en wat doe je niet? Dat maakt een communicatiestrategie een praktisch document dat je richting geeft bij het maken van keuzes over de communicatie, overzicht geeft van je doel(groepen) en de middelen die erbij horen. Hoeft echt geen dik rapport te zijn, wij geloven meer in handzame documenten.
Overzicht
Met een communicatiestrategie heb je dus een goed overzicht van je communicatiedoelen, je doelgroep, de belangrijkste vragen van die doelgroep, de boodschap die je wilt overdragen, via welke kanalen je dat gaat doen en, het allerbelangrijkste, wanneer je je doelen bereikt hebt. Check.
Waarom wel een strategie?
Maar waarom is die strategie belangrijk wanneer je, laten we zeggen, alleen even snel een persberichtje nodig hebt om nieuwe vrijwilligers te werven?
Omdat je communicatiestrategie ervoor zorgt dat je niet alleen een persbericht hebt, maar ook weet waar je die moet verspreiden. Jongeren lezen bijvoorbeeld écht het lokale huis-aan-huisblad niet, maar je bereikt ze wel via Instagram of Tiktok. Dat er op je website een pagina ingericht is voor potentiële kandidaten waarop al hun vragen beantwoord worden en direct het aanmeldingsformulier te vinden is. Dat er een blog online staat met een ervaringsverhaal van een vrijwilliger en dat je bestaande vrijwilligers misschien wel handige vrijwilligers-gezocht-flyers hebben om uit te delen aan hun kennissen.
Geen open plekken
Kortom: je zorgt ervoor dat je hele organisatie uitstraalt dat vrijwilligers hun spaarzame vrije tijd écht bij jou moeten komen invullen. ‘Vrijwilligers werven’ kun je natuurlijk vervangen door ‘mijn nieuwe product introduceren’, ‘een workshop aankondigen’, ‘kennis over mijn vakgebied verspreiden’ of wat er ook maar belangrijk is voor jouw organisatie. Het komt er in alle gevallen op neer dat je met een communicatiestrategie, al is het maar een kleintje, ervoor zorgt dat er geen ‘open plekken’ in je communicatie zitten.
Wij zijn er om je te helpen
Klinkt dit interessant? Bel ons voor een kop koffie, dan leggen we je alles uit over communicatieplannen, –strategieën én de bijbehorende content.
werken bij
Kom je bij ons werken?
Denk jij dat je bij ons past en iets toe kan voegen aan ons team en voor onze klanten? We hebben best lekkere koffie dus we kunnen altijd een keer in gesprek gaan om te kijken of er mogelijkheden zijn.