Voor wie doe je het?

Schrijven voor je doelgroep: 5 tips

Hoe zorg je ervoor dat je website, persbericht of video blijft hangen bij je doelgroep? Door je te verdiepen in de doelgroep! Met deze tips word je één met je doelgroep, zodat je voortaan schrijft wat zij willen weten. 

Tip 1: doelgroep bepalen

Wie is je doelgroep eigenlijk? Het kan zijn dat je hier al een goed beeld van hebt. Vind je het moeilijk? Neem dan eens een kijkje in Google Analytics (doelgroep > demografie). Dit kan al behoorlijk verhelderend zijn, want daarin kun je de leeftijdscategorie, het geslacht en de locatie van je websitebezoekers terugvinden. Te technisch? Neem dan eens een kijkje tussen je fans op social media: wie volgen jouw organisatie?

Tip 2: Persona’s maken

Het is makkelijker om voor één persoon te schrijven, dan voor een hele groep. Daarom werken merken vaak met persona’s: een fictief personage met de belangrijkste kenmerken van hun doelgroep. En dat kun jij ook doen! Tover je doelgroep om in 1 persona (of meerdere, merken hebben er ook vaak 3 à 5). Denk aan leeftijd, gezinssituatie, werk, hobby’s, etc. Geef degene ook een naam. Voortaan schrijf jij voor verpleegkundige Heleen (45). Of voor mbo-student Mitchell (17).

Tip 3: Vragen

Ontdek wat er leeft bij je doelgroep. Welke informatiebehoefte hebben ze? Wat verwachten ze van jouw organisatie? Dat kun je doen door nog eens Google Analytics in te duiken, maar misschien heb je wel accountmanagers, een klantenservice of andere mensen met veel klantcontact. Vraag eens welke vragen zij vaak tegenkomen, zodat je de content daarop aan kan passen.

Tip 4: Tone of voice

De tone of voice is de stijl waarin je schrijft richting je doelgroep: humoristisch of serieus, formeel of informeel, etc. Door dat altijd op dezelfde manier te doen, ben je herkenbaar en benaderbaar. Probeer niet krampachtig de tone of voice van je doelgroep te imiteren, maar kies een tone of voice die past bij je bedrijf en aansluit bij je doelgroep. Dat is veel oprechter.

Tip 5: Wat willen ze weten?

Houd in je achterhoofd dat Heleen of Mitchell waarschijnlijk véél minder weten over een bepaald product of nieuwe dienst dan jij als expert. Je moet er dus aan de ene kant vanuit gaan dat je dingen moet uitleggen die jij heel logisch vindt. Maar tegelijkertijd vinden Heleen en Mitchell vermoedelijk ook heel veel zaken die jou bezighouden totaal oninteressant. Bij de opening van een nieuw winkelcentrum wil Mitchell niet weten hoe wethouder X over de vergunning dacht. Hij wil gewoon weten wat er te beleven valt.

IMG_7583
werken bij

Kom je bij ons werken?

Denk jij dat je bij ons past en iets toe kan voegen aan ons team en voor onze klanten? We hebben best lekkere koffie dus we kunnen altijd een keer in gesprek gaan om te kijken of er mogelijkheden zijn.