Of we een website konden maken? Ja hoor, dat kunnen we. En misschien ook een huisstijl? Ja hoor, dat kunnen we ook. En we willen ook graag klanten, kan je dat regelen? Ja, daar kunnen we ook wel iets voor opzetten. Dat waren de vragen die we kregen van Climate Masters. Een nieuw bedrijf opgezet door drie jonge enthousiaste ondernemers. Hun specialisatie? Infrarood verwarming. Lees hieronder wat we hebben gedaan om dit voor elkaar te krijgen.
1. Huisstijl ontwerpen
De eerste stap voor het maken van de website van Climate Masters was het ontwerpen van de huisstijl. We maakten een aantal logoschetsen om samen met de klant te bepalen welke stijl het beste bij ze past en wat ze uit willen stralen naar hun (potentiële) klanten.
Nadat de keuze was gemaakt, werkten we dit verder uit in een huisstijlhandboek. Hierin staat beschreven welke kleuren er worden gebruikt, wat de lettertypes zijn, hoe het logo (wel en niet) moet worden toegepast. Daarnaast verwerkten we een aantal voorbeelden van mogelijke communicatie-uitingen. Zoals bijvoorbeeld briefpapier, bedrijfskleding, visitekaartjes en bedrijfsvoertuigen.
2. Website ontwerpen en bouwen
Met het huisstijlhandboek in de hand gingen we aan de slag met het ontwerpen en bouwen van de WordPress website. Een klus die we graag doen en met behulp van de juiste tools efficiënt kunnen uitvoeren.
Het maken van een website is één ding, ervoor zorgen dat de website ook online komt wordt nog wel eens vergeten. Dus naast het bouwen regelen we ook de domeinregistratie, hosting en een ontwikkelomgeving, zodat de klant mee kan kijken tijdens het bouwproces.
Als iedereen binnen de gemaakte afspraken blij is, dan gaat de website live.
3. Zorgen voor zichtbaarheid en vindbaarheid
Maarja, dan heb je een website… Hoe ga je er nu voor zorgen dat deze ook werkelijk gezien en gevonden wordt?
Een belangrijke stap is ervoor zorgen dat de website door Google wordt opgepikt zodat deze gevonden kan worden. Dus naast het maken van de website melden we de website aan bij verschillende Google services zoals: Google Search Console, Google Bedrijvenpagina, Google Ads en Google Analytics.
Je kan binnen Google op verschillende manieren en op verschillende plekken gevonden worden en jezelf laten zien. Denk aan zoekresultaten, Google Maps, Youtube, op websites van derden en meer. Dit kan gratis en betaald.
Voor het ‘gratis’ gevonden worden is het verstandig om Google Search Console te gebruiken en de website aan te melden voor indexering. Denk ook aan het indienen van een goede site-index. Daarnaast is het raadzaam om ervoor te zorgen dat aan de kant van je website de nodige zaken hebt ingericht voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Deze combinatie zorgt voor betere vindbaarheid. Houd er wel rekening mee dat het een aantal weken kan duren voordat je website organisch in de Google zoekresultaten naar bovenkomt. En daarna is het heel hard werken om er ook nog voor te zorgen dat je op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht komt.
Ook een Google bedrijfspagina is onmisbaar. Deze wordt sneller opgepikt door Google na het nieuw aanmaken van een website. Klanten kunnen dan ook eenvoudig contact met je bedrijf opnemen, recensies achterlaten en eventueel naar je bedrijf navigeren.
Een shortcut om snel gevonden te worden is natuurlijk adverteren. In Google Ads zetten we voor Climate Masters een aantal Zoeknetwerk en Displaynetwerk campagnes op. Natuurlijk niet zonder dat we eerst een zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse hadden uitgevoerd. Google biedt hier mogelijkheden voor, maar wij maken gebruik van de meer gebruiksvriendelijke tools van Ubersuggest.
Ook adverteren vraagt onderhoud. Kijk wat werkt, wat niet werkt en hoe de advertenties geoptimaliseerd kunnen worden. Hoeveel geld ben je bereid te investeren voor een bepaald te behalen resultaat. Wat doen je concurrenten en wat is de kwaliteit van je uiteindelijke leads? In een andere blog komen we terug op het opbouwen van de zogenaamde marketingfunnels, gebaseerd op de customer journey. Zo die woorden zijn ook genoemd 😉
4. Social Media
We kunnen er niet meer omheen, social media. Voor een goede online aanwezigheid heb je ook een aantal socialmedia-accounts nodig. Voor Climate Masters maakten we een Facebook, Instagram en LinkedIn bedrijfspagina aan en we richtten ze in. Hierop posten we verschillende berichten, gericht op de specifieke doelgroepen. Ook wordt er (net zoals bij Google) geadverteerd.
5. Meten en bijsturen
Als je eenmaal een website hebt dan ben je er nog niet. Sterker nog, dan begint het pas. Daarom zijn meten en bijsturen van de verschillende kanalen en services heel belangrijk. Hiermee voorkom je dat je niet onnodig geld stopt in de verkeerde kanalen. Maar regel je ook dat je de klanten weet te vinden en je weet te binden die interessant zijn voor jouw organisatie. Om dit goed te kunnen, gebruiken we ook weer geavanceerde software die op een slimme manier helpt om inzicht te krijgen zodat er tijdig – samen met de klant – bijgestuurd wordt.
Conclusie
Achter het succesvol zakendoen met behulp van een website zit een compleet verborgen wereld waar veel mensen geen weet van hebben. Dat hoeft ook niet, want daar zijn wij voor. Als iedereen met de juiste focus doet waar hij goed in is dan is het prima mogelijk om binnen een relatief korte de eerste successen te boeken.
ONLINE MARKETING
Ook online succesvol zijn?
Wil je na het lezen van dit blog meer weten over online kansen of kan jouw online aanwezigheid ook wel een boost gebruiken? We helpen je graag verder. Neem contact met ons op. Of druk op onderstaande knop als je nog meer wilt lezen over onze online marketing mogelijkheden.