Koert Klomp over tekstrobots en zilveren kogels 

‘Nieuwe technologie? Ik wil er vaak meteen mee aan de slag’

Zijn kunstmatige intelligentie en automatisering serieuze bedreigingen voor de communicatiesector? ‘Jazeker, maar het zijn óók kansen,’ zegt Koert Klomp, mede-eigenaar van Flow Media. ‘Loop je achter de feiten aan, loop je het risico om overbodig te worden.  Ik vind het juist een uitdaging om nieuwe technologie te adopteren, zodat dat we zelf zo efficiënt mogelijk werken en tegelijkertijd het beste resultaat voor de klant behalen.’

Flow Media - Koert Klomp

Sinds vier jaar is Koert fulltime werkzaam bij Flow Media, waar hij niet alleen klanten adviseert, maar ook filmt met de drone, websites bouwt en nieuwe concepten bedenkt. Achter de schermen zorgt hij voor de administratie en IT-beheer. Koert brengt zijn eerste levensjaren door in de Amsterdamse Bijlmer, maar verhuist als vierjarige met zijn gezin naar Lelystad. Vanuit zijn slaapkamerraam kijkt hij uit over de wijk Kogge. Het gezin verhuist een aantal keer binnen Lelystad, en Koert kent inmiddels elke boom en elke stoeptegel van de stad. Zijn studententijd brengt hij door in Amsterdam, waar hij bedrijfseconomie studeert.  De liefde voor het water brengt hem, via een (internationale) carrière in de ICT en aantal jaren wonen in Utrecht, uiteindelijk weer terug naar Lelystad. ‘Gaandeweg ontdekte ik wat ik het liefste doe: bedrijven en organisaties adviseren en ze verder te helpen.’  

Gek op technologie 

‘Alle combinaties van technologie, communicatie en marketing hebben mijn interesse. Ik heb 20 jaar werkervaring in de software-wereld en volg daarnaast relevante media om niets te missen. Ik ben gek op innovatie en technologische ontwikkelingen. Het liefst probeer ik iets gelijk zelf uit, om te kijken hoe ik het kan gebruiken.’  

Veel van Koerts ideeën worden dan ook op kantoor uitgetest en geïmplementeerd. Niet alleen zijn partner Corinne is daar ‘slachtoffer’ van, het hele team moet eraan geloven, vaak ’s ochtends vroeg al. ‘Ik vertel graag over de nieuwste snufjes! En ik wil er vaak meteen mee aan de slag. Niet iedereen staat te springen om met nieuwe systemen te werken of oude vertrouwde methodes in te ruilen voor nieuwe software. Soms kost het wat moeite om het team te overtuigen. Maar, juist in de communicatie-business is het belangrijk om boven op de ontwikkelingen te zitten en je niet te laten overrompelen. Voor je het weet ben je overbodig! Een voorbeeld: de kunstmatige intelligentie is inmiddels zó ver ontwikkeld dat er software bestaat die teksten kan schrijven. Of software die unieke – niet bestaande – beelden creëert, zonder dat daar een vormgever bij komt kijken. Dit soort dingen zullen gaandeweg een plek veroveren in ons dagelijks leven. We zullen dus moeten leren om ze in te zetten.’ 

Inbound marketing, een ‘silver bullet’? 

Op dit moment houd ik mij bezig met inbound marketing toepassingen. Dat is een strategie waarbij de klanten naar je toe komen. Het legt de focus op potentiële klanten die al interesse hebben: bezoekers van je website. Een advertentie in de krant of op Facebook kun je zien als een schot hagel, lukraak. Met inbound marketing richt je specifiek op je doelgroep en je vuurt een zilveren kogel af: door waardevolle content aan te bieden, in ruil voor het achterlaten je contactgegevens. Heel effectief! Websites integreren wij daarom bij voorkeur met Hubspot. Flow Media is Hubspot-partner, het is de ideale tool die inbound marketing ondersteunt. Een voorbeeld? Zodra de potentiële klant een formulier op de website invult krijgt hij automatisch een persoonlijk bericht, met informatie waarop die aansluit bij zijn persoonlijke interesse.’ (Lees onder het interview meer over inbound marketing!)

Geen eenheidsworst 

Hoe blijf je relevant in een wereld waarbij robots of kunstmatige intelligentie je werk over kunnen nemen? ‘Een robot ként onze klant niet. De nieuwe AI tools zijn nuttig en hebben veel potentie, maar eenheidsworst ligt op de loer. Ze hebben nu nog het niveau van een startende medewerker die net van school of studie komt. Ze moeten nog veel leren. De kernwaarden, de bedrijfscultuur, de visie, zonder die menselijke touch krijg je geen unieke content. Eén van de leukste aspecten aan het werken bij Flow Media is dat wij continu inspelen op het veranderende medialandschap en onze klanten door en door kennen. Daardoor komen er steeds andere werkzaamheden op ons pad en leveren we nieuwe diensten. Corinne begon Flow-media als een éénvrouws-tekstschrijversbureau. Inmiddels maken we ook websites, video’s, podcasts, campagnes, communicatieplannen en grafische vormgeving! Onze visie verandert niet: We willen niet het grootste communicatiebureau zijn. Wel het leukste en meest creatieve bureau waar ons team het beste van zichzelf kan laten zien.’ 

Vilton-website-zw
Inbound marketing

Ook je prospect of klant van relevante informatie voorzien?

Inbound marketing is een marketingstrategie die zich richt op het aantrekken van klanten naar een bedrijf door middel van relevante en nuttige inhoud en interacties, in plaats van ze “lastig te vallen” door middel van traditionele uitgaande marketingmethoden zoals cold-calling of advertenties. Het doel van inbound marketing is om vertrouwen op te bouwen en een relatie met potentiële klanten op te bouwen door waardevolle informatie en middelen te verstrekken en ze uiteindelijk om te zetten in klanten. Het omvat vaak tactieken zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentmarketing, marketing via sociale media en e-mailmarketing.