Nieuwsbrief

7 tips voor een goede nieuwsbrief

Een nieuwsbrief kan een goed middel zijn voor het informeren van je klanten, gasten, medewerkers of andere belangstellenden. Het is belangrijk dat je een aantrekkelijke nieuwsbrief verstuurt, die de lezer aanzet tot actie. Zo bereik je het doel dat je met je nieuwsbrief hebt.

Tip 1

Bepaal het doel

Bedenk goed met welk doel je jouw nieuwsbrief maakt. Bijvoorbeeld het verhogen van de naamsbekendheid, een groter klantennetwerk of het promoten van producten. Vertaal dat doel naar een duidelijke boodschap in je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld ‘Stuur deze nieuwsbrief door naar andere geïnteresseerden’, of ‘Neem contact met ons op’. Of verbind een speciale aanbieding of prijsvraag aan de nieuwsbrief. Als je wilt dat de ontvangers van jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk lezen, moet de inhoud aansluiten bij de behoefte die zij hebben. Denk daarbij aan interesse in aanbiedingen, producten, leren over bepaalde onderwerpen, trends ontdekken of informatie verkrijgen.

Tip 1

Tip 2

Schrijf prikkelende koppen

Probeer prikkelende koppen voor de onderwerpsregel van je nieuwsbrief en de artikelen erin te maken. Zo val je op tussen de grote hoeveelheid andere nieuwsbrieven. De lezer krijgt vaak veel nieuwsbrieven, en heeft weinig tijd. Goede koppen kunnen het verschil maken of jouw nieuwsbrief wel of niet gelezen wordt. Schrijf dus niet: ‘nieuwsbrief februari 2021’, maar bijvoorbeeld ‘7 super tips voor het schrijven van een bestseller’

Tip 2

Tip 3

Zet je berichten in volgorde

Zet in een formele nieuwsbrief het belangrijkste nieuws voor jouw doelgroep bovenaan. Bij een interne nieuwsbrief kan het belangrijkste nieuws zijn dat de directeur van het bedrijf 50 jaar geworden is, maar dat kun je bij een formele brief beter achterwege laten. Daar zijn producten, feiten, cijfers en de organisatie van een bedrijf belangrijk. Denk hierbij aan onderwerpen als verkoopcijfers, wijzigingen in de organisatie, belangrijke succesverhalen over het bedrijf, trends in de markt en achtergrondinformatie bij producten of diensten.

Tip 3

Tip 4

Zorg voor overzicht en eenvoud

De teksten in je nieuwsbrief moeten overzichtelijk en eenvoudig te lezen zijn. Over het algemeen kun je in een formele brief het beste zo compact mogelijk schrijven. Verwijs desnoods naar een uitgebreide versie van het artikel op de website. Korte overzichtelijke teksten, waarbij de onderwerpen of de producten direct opvallen. De vormgeving moet prettig zijn, waar mogelijk ondersteund door visuele elementen. Ook kun je er bewust voor kiezen om de vormgeving achterwege te laten en een nieuwsbrief opgesteld als een tekstmail te versturen.

Tip 4

Tip 5

Zorg voor herkenbaarheid

Je nieuwsbrief er elke keer hetzelfde uitzien, en passen bij de huisstijl. Natuurlijk kan je wel eens iets veranderen, maar doe dat niet bij elke nieuwe nieuwsbrief. Zorg voor een betrouwbaar en herkenbaar imago.

Tip 5

Tip 6

Maak een afmeldoptie

Zorg ervoor dat er gaan taalfouten in je nieuwsbrief staan, dat er een afmeldoptie is en vergeet natuurlijk de contactinformatie niet.

Tip 6

Tip 7

Gebruik een systeem

Los van de inhoud is het niet moeilijk om zelf een professioneel ogende nieuwsbrief samen te stellen. Verstuur nieuwsbrieven niet als bijlage bij een e-mail, grote kans dat deze je ontvanger nooit bereikt. Er zijn veel onlinesystemen beschikbaar die gratis of voor een klein bedrag per maand gebruikt kunnen worden voor het maken en versturen van je nieuwsbrief. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens naar Mailchimp, Hubspot en Sendinblue.

Tip 7

Praktische workshop op maat

Bij Flow Media doen we niets liever dan stoeien met woorden. We worden blij van teksten schrijven. We worden nóg blijer van klanten helpen hun boodschap goed over te brengen. Zonder schrijftaal, verschrikkelijke voorzetseluitdrukkingen en ouderwetse, moeilijke woorden. Wil je dit ook leren? Volg één van onze workshops.

Je kunt bij ons terecht voor de volgende trainingen