Toegankelijkheid

Wat is digitale toegankelijkheid en wat moet ik er mee?

Twee figuren op een bankje die samen een boek lezen.

Grote kans dat je bij de term digitale toegankelijkheid denkt aan gemeentes en het openbaar vervoer. En eerlijk: tot een paar jaar geleden was dat ook zo. Maar de wereld verandert. En de wetgeving verandert mee. Vanaf juni 2025 moet ook de commerciële sector eraan geloven. En dat is minder spannend dan dat het klinkt. Sterker nog: het is een kans.  

Even een opfrisser, want wat ís digitale toegankelijkheid ook alweer? Digitale toegankelijkheid betekent niets meer dan dat iedereen je website, app, video of pdf zonder gedoe kan gebruiken. Oók mensen met een beperking. Denk hierbij aan: 

  • Blinden of slechtzienden die werken met een schermlezer; 
  • Doven of slechthorenden die ondertiteling nodig hebben; 
  • Mensen met dyslexie of concentratieproblemen en gebaat zijn bij korte, overzichtelijke teksten; 
  • Mensen die alleen een toetsenbord gebruiken, omdat ze niet kunnen werken met de muis. 

En hierbij hebben we het niet over een handjevol gebruikers, bovenstaande gaat om ongeveer 20% van de totale bevolking.  

Waarom wordt het verplicht? 

Op 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Die wet maakt de toegankelijkheidsregels (WCAG 2.1, niveau AA) verplicht voor onder andere webshops, banken, vervoersbedrijven, media, verzekeraars en telecombedrijven. Kleine bedrijven zijn voorlopig uitgezonderd. Maar laten we eerlijk zijn: ook zij hebben klanten met beperkingen. En ook zij willen gevonden worden in Google. Want ja, toegankelijke content is niet alleen goed voor de ander, maar ook voor jezelf, je bereik én je imago. 

En nu? 

Misschien denk je: ‘ojee, moet ik dan alles omgooien?’ Nee. Maar je moet wél bewust aan de slag. Zeker nu de regels bijna ingaan. Wat je nu al kunt doen: 

  • Gebruik duidelijke koppen en structuur in Word, PDF of op je website. Zo kan een schermlezer de inhoud volgen.  
  • Voeg alt-teksten toe aan afbeeldingen. Geen ‘plaatje 1’, maar: ‘Kind met schepje en emmer op het strand.’  
  • Check je kleurgebruik. Geel op wit ziet er misschien fris uit, maar is slecht leesbaar. Gebruik (online) tools om het contrast te checken.  
  • Maak video’s met ondertiteling. Niet alleen handig voor doven en slechthorenden, maar ook voor mensen die een video zonder geluid bekijken.  
  • Vermijd lange, ingewikkelde zinnen. Schrijf alsof je het uitlegt aan iemand. Duidelijk, kort en met een punt.  

Bij Flow Media helpen we je met teksten die begrijpelijk én aantrekkelijk zijn. Met huisstijlen die kloppen én werken. En met ontwerpen die niet alleen mooi zijn, maar ook voor iedereen bruikbaar. Dus ja, digitale toegankelijkheid moet. Maar het kán ook gewoon.  

Meer weten? Bel, mail of kom langs. Dan zetten we samen toegankelijkheid op de kaart.