herkenbaar zijn voor je doelgroep

"Ik word blij van mooie verhalen!"

Tekstschrijver & communicatiespecialist Donna is een echte kilometervreter. Als je al haar teksten zou uitprinten en achter elkaar zou plakken kom je ongeveer tot aan Parijs. Classic Donna? Kernachtige, frisse verhalen, altijd to the point. Haar werk als nieuwsjager bij het ANP maakte van Donna een scherpzinnig journalist, als tekstschrijver is ze een goed geïnformeerde storyteller met een brede interesse. Bij Flow Media ontwikkelde zij zich tot een allround communicatie-expert. ‘Ik word blij van mooie verhalen!’

‘Het eerste verhaal dat ik schreef? Dat moet mijn dagboek geweest zijn,’ vertelt Donna. ‘Als kind schreef ik bijna dagelijks mijn gedachten en belevenissen op. En ik had een penvriendin. Ik groeide op in Lelystad en schreef brieven naar mijn vriendinnetje in Den Haag. Jaren later, toen mijn twee zonen baby’s waren, schreef ik verslagen over hun eerste lachje, hapje en stapje. Toen ze groter werden schreef ik hun gekke uitspraken op om later aan hen terug te laten lezen.’

Geen recht fietspad

De keuze voor het schrijversvak was dus een logische geweest. Maar Donna’s pad is geen recht Flevolands fietspad, eerder een landelijk kronkelweggetje met olifantenpaadjes. ‘Het was mijn diepe wens om politieagent te worden. Ik ben sportief, gek op actie en heb een groot rechtvaardigheidsgevoel. Toch lukte het niet om door de toelatingstest te komen bij de politieacademie. Mijn teleurstelling was groot, maar bij de pakken neer zitten was geen optie. Daarna heb ik verschillende dingen gedaan. De hotelschool, administratief werk in een ziekenhuis. Mooi werk, maar mijn hart lag er niet. Op mijn 22ste verzamelde ik nog één keer de moed om een studie op te pakken: deeltijd hbo-journalistiek. Ik leerde nieuwsberichten maken, interviewen, hoofd- en bijzaken van elkaar scheiden en koppen maken. Wat een intense tijd was het! Maar dit wilde ik, ik genoot. Na mijn studie kon ik aan de slag bij de Flevopost en later bij een persbureau in Flevoland. Uiteindelijk heb ik als freelancer jarenlang nieuws- en rechtbankverslaggeving gedaan. Tot Flow Media op mijn pad kwam.’

Weg met jeukwoorden

‘Doelgroep, doelgroep, doelgroep,’ lacht Donna. ‘Daar gaat ons werk over. Bij Flow Media leerde ik écht doelgroepgericht schrijven. Wij verplaatsen ons in de klant van onze opdrachtgever. Daar passen we schrijfstijl, taalgebruik en zinsbouw op aan. Wat kenmerkend is voor ons werk? We vermijden ingewikkelde en omslachtige taal, ‘jeukwoorden’ en passief taalgebruik. Sommige opdrachtgevers ken ik inmiddels heel goed. Het schrijven van webteksten, nieuwsbrieven, vacatures en socials in de tone of voice van dat bedrijf kost me dan bijna geen moeite meer! Verder houd ik de socials van klanten bij. Ik merk dat bedrijven en organisaties hier vaak tegenaan hikken: wij houden de flow erin. Mét sterke teksten en beelden. Ook word ik vaak gevraagd om mee te denken over een nieuwe campagne of communicatiestrategie, juist omdat ik er met een frisse blik tegenaan kijk. Wat ik heel gaaf vind, is dat we op die manier bijdragen aan de ontwikkeling en groei van kleine Flevolandse bedrijven. Ik vind het heel leuk om zo samen te werken met ondernemers.’

Blij van een mooi verhaal

Stilstand is achteruitgang, is Donna’s motto. ‘Sinds kort ben ik gedetacheerd bij Welzijn Lelystad, een grote organisatie in Lelystad. Een dag in de week werk ik daar op kantoor en ben ik daadwerkelijk ‘hun’ communicatiemedewerker. Ik maak bijvoorbeeld een contentplanning, en denk mee over het ontwikkelen van promotiemateriaal. Het is mijn uitdaging om de organisatie goed te leren kennen binnen korte tijd, en erachter te komen wat er nodig is. Ik werk doelgericht en efficiënt. Ondertussen word ik ook nog steeds blij van een mooi verhaal. Of dat nu een enthousiast verhaal over kunstgras, voetbal of warmtepompen is.’

IMG_7583
huisstijl en logo ontwerp

Ook een herkenbare huisstijl nodig? We denken graag met je mee!

Onze grafisch vormgevers staan voor je klaar. Of je nu een compleet nieuwe huisstijl nodig hebt of je huidige een boost wilt geven.