Communiceren in coronatijd – 5 tips

Wil je als bedrijf of organisatie over corona communiceren? Dan wil je vooral duidelijkheid scheppen en is het van belang dat je boodschap goed overkomt. Wij geven je 5 tips over hoe je het beste uit je persbericht, nieuwsbericht, flyer of webtekst kunt halen.

Tip 1

Communiceer eenvoudig. Voorbeelden? ‘Houd vol’ en ‘blijf thuis’. Vermijd voorschrijvende taal zoals ‘u moet thuis blijven’. Maar schrijf: ‘Wij blijven thuis.’ Met ‘wij’ benadruk je dat wij het samen doen.

Tip 2

Gebruik woorden die de meeste mensen begrijpen (B1). Vermijd taal waar voor de gemiddelde lezer geen touw aan vast te knopen is. ‘Opschalen’, ‘afschalen’ en ‘transitiefase’ bijvoorbeeld. Maar ook ‘sociale cohesie’ en ‘normalisering’. Probeer ook synoniemen te vinden voor woorden als frontlinie, brandhaard of ‘strijden’ tegen het virus. Tenzij je een verhaal schrijft over een oorlog. 

Tip 3

Houd je teksten kort en ondersteun ze met beeld. Dit kan een foto zijn, een illustratie of vaste (en herkenbare) iconen. Het is de uitdaging om te zoeken naar beelden die de boodschap versterken.

Tip 4

Sluit aan op de belevingswereld van je doelgroep. Spreek scholieren aan door een vlogje op te (laten) nemen, maak juist gebruik van iconen voor mensen die laaggeletterd zijn en bied achtergrondinformatie of links aan bij berichten voor professionals. Ook niet onbelangrijk: kies voor beeldmateriaal waar de doelgroep zichzelf in herkent.

Tip 5

Vertel verhalen en ervaringen van échte mensen. Hoe gaat Floris om met thuiswerken? Hoe ervaart Carla werken in de wijkzorg op dit moment en welke tips heeft Gert voor mensen om zijn werk als vuilnisman makkelijker te maken? Hoe kunnen wij elkaar een beetje helpen in deze periode? Deel deze verhalen, het liefst met een vaste hashtag!