Generatie Z – 5 weetjes

Hoe communiceer je met generatie Z?

Generatie Z. Dat zijn de jongeren, geboren aan het eind van de vorige eeuw. Ze zijn altijd online en kunnen goed multitasken. Ze worden ook wel de digital natives genoemd. Ze weten niet hoe het is om te leven zonder mobiele telefoon en internet.

Weetje 1

Met een telefoon in hun hand heeft deze generatie een andere start meegemaakt dan de mensen voor hen. Ze zijn geboren in een tijd waarin recessie, oorlog en terrorisme het nieuws beheersen. Verbonden zijn met de rest van de wereld door hun mobiele telefoon is voor hen vanzelfsprekend.

Weetje 2

Ze zijn realistisch en hebben een verschrikkelijke hekel aan falende systemen. Doet je link naar de website het niet of laden foto’s traag? Generatie Z druipt af! Ze zijn gewend dat ze worden benaderd als klanten of gebruikers. Bedrijven die niet direct leveren waar zij behoefte aan hebben, worden dan ook snel ingewisseld.

Weetje 3

Ze hebben een korte spanningsboog. Ze checken verschillende social media kanalen tegelijk en zijn razendsnel. Ze zijn gewend om te multitaksken. Dit verwachten ze overigens ook van jou. Waar ze erg goed in zijn is het scannen van content. Ze zien heel snel of iets relevant voor hen is of niet.

Weetje 4

Forget Facebook. Dat is ouderwets. Generatie Z is vooral actief op Youtube en Instagram. Foto’s en video’s zijn belangrijk en teksten zijn vooral kort.

Weetje 5

Generatie Z heeft best wat geld te besteden. Volgens Nibud geven scholieren gemiddeld 91 euro per maand uit. Het meeste geld gaat op aan kleding, schoenen, eten en drinken.