Persbericht schrijven: 5 tips

Persbericht schrijven: 5 tips

Bij het schrijven van een persbericht is het eigenlijk de kunst om een journalist te verleiden. En hoe verleid je een journalist? Precies! Met nieuws!

Tip 1

Bepaal voordat je gaat schrijven wat voor nieuws je te vertellen hebt over jouw bedrijf of organisatie. Klein nieuws of groot nieuws… het maakt niet uit wat het is. Zet het in de intro van je bericht en in de kop. Zo kan de journalist in een oogopslag zien of het interessant voor hem is of niet.

Tip 2

Zet de meest relevante informatie bovenaan en de minst relevante informatie onderaan. Het persbericht wordt zo ‘oprolbaar’; de journalist kan het moeiteloos inkorten door de laatste regels te schrappen. Check of  de 5 W’s en de H in je bericht staan: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Tip 3

Schrijven is schrappen. Ook in het geval van een persbericht. In de meeste gevallen geldt: maak je persbericht niet langer dan 1 A4-tje.

Tip 4

Een foto meesturen met het persbericht is altijd verstandig. Bij plaatsing zorgt het voor extra attentiewaarde voor het bericht. Voeg een jpeg (hoge resolutie) als losse bijlage toe aan je e-mail. En zorg ervoor dat er mensen op de foto staan. Gebouwen en lege straten zijn namelijk saaaai!

Tip 5

Journalisten krijgen zoveel persberichten en mailtjes binnen dat ze hun copy vaak scannen. Daarom is het belangrijk om op te vallen. Doe dit niet met schreeuwerige hoofdletters en uitroeptekens, maar leid je e-mail met persbericht kort in en zorg ervoor dat je contactgegevens onder het bericht terug te vinden zijn.

Meer weten over het schrijven van persberichten? Flow Media geeft praktische workshops, waarin je onder andere de bovenstaande tips leert toe te passen.